giovedì 12 gennaio 2012

Viddhaneddha ehk tarantella reggina

Reggio Calabria provintsi tüüpiline tants Viddhaneddha arvatakse pärinevat juba Magna Grecia ajastust. Tantsida saavad mõlemad osapooled. Minevikus kasutati tantsutüüpi kurameerimiseks, noormees sai näidata oma füüsilist võimekust harmooniliste, kuid samas energiliste žestidega. Naine samal ajal aga hoiab oma silmad maas pannes käed puusale, rõhutades sellega oma kehaosa, mis oli kui viljakuse sümbol. Toimub niiöelda kurameerimine läbi tantsu. Kus mees üritab naist ära võluda oma tantsusammudega, liginedes naine põgeneb piruettiga. Naine tõstab ka käe üles, tehes "scartagnetta" ehk nipsutades sõrmi muusika rütmis. Mõnikord libistab salli kaela ümber või raputab seda oma kaaslase ees. Mees üritab teda aga võluda sammuga "scapigghirla" ehk üritades napsata naise salli. 
Võib juhtuda, et segapaar tantsib õlg-õla vastas, omades füüsilist kontakti, sel juhul on tüdrukute vanematel või sugulastel õigus lasta "mastru u ballu" sekkuda ja nad lahutada.
Tants kestab kaua. Janu korral jagatakse veini.
Tantsides mees mehega märgitakse ring territooriumiks, mille pidi endale võitma ja seda kaitsma hakkama. Valitakse liider. Algab muusika ning liider valib endale kaaslase vaikse viipega. Pärast tervitamist katsub ta parema käe sõrmedega tema laupa. Algab tants. Pärast paari ringi "mastru u ballu" kutsub ringi järgmise. Jäädes, aga ise ringi, lastes tantsida teistel paar ringi.
"Fora u primu," öeldes peab lahkuma esimene ning tantsu liider jätkab teise mehega tantsimist. 
Kuni kutsudes järgmise. Ja nii edasi kuni tantsu lõpuni.
Tantsu sammud on oma ette rituaal. Paar, mille moodustas "mastru u ballu", peavad võitlema territooriumi üle, imiteerides teineteise samme. Eesmärk on oponent ringi keskele saada. 
Kui üks osalejatest peaks võitma, algab "passo 'ill'adornu", imiteerides pistriku lendu üle oma saagi. Tantsija tiirutab oma kaaslase ümber, kuni too on ringi keskosas, sealt aga edasi vahetatakse ta järgmise vastu välja.
Võib juhtuda, et ta ei ole kaotanud ning üritab teha "tagghiapassu" ehk endale väljapääsu leida, sellisel juhul algab "schermiata" ehk võitlus, parema käe sõrmed imiteerivad nuga, vasak käsi valmis blokeerima rünnakuid. 
Kunagi kasutati sellisel juhul ka puutoikad, mis tegi selle tantsu ohtlikumaks. Tantsimiseks on vajalik hea füüsis, eriti meestel, kes peavad enda märkamiseks tegema kiireid ja keerulisi samme.
Muusikat tehakse väheste instrumentidega, tavaliselt kasutatake üht rütmilist ja üht harmoonolist/meloodilist, näiteks calabria lüürat, akordionit, kitarri, tamburiini. 



Nessun commento:

Posta un commento